شرکت صنعتی و معدنی

اپال پارسیان سنگان

حمل و نقل ریلی و جاده ای

 

حمل و نقل ریلی: 

واحد حمل ونقل ریلی اپال پارسیان سنگان در بهمن ماه سال 1396 شروع بکار نمود. بخش حمل ریلی به دلایل مختلف از قبیل قابلیت حمل انبوه بار و مسافر، مصرف پایین انرژی، حفظ محیط زیست ،استهلاک پایین درناوگان وغیره دارای جایگاه خاصی در بخش حمل ونقل جهت برقراری وتوسعه پایدارمی باشد.
ايستگاه اختصاصی مجتمع سنگ‌آهن سنگان طي سالهای 1387 الي 1391 ساخته شده است. در تاریخ 10/07/97 به صورت رسمی بارگیری از آن آغاز شده است و دارای ظرفیت 8 میلیون تن در سال می باشد. و حدود 5 میلیون تن از این ظرفیت در اختیار مجتمع اپال پارسیان سنگان قرار دارد.
پس از اتمام پروژه بارگیر خانه ی ریلی مجتمع اپال پارسیان سنگان در تاریخ 15/11/1396 اولین بارگیری ریلی گندله در منطقه بصورت مکانیزه و باکمترین آلودگی زیست محیطی در محوطه ایستگاه راه آهن مجتمع سنگ آهن سنگان انجام گرفت و با قطار به مقصد شرکت فولاد خراسان حمل گردید.
یک رام کامل قطار که حدود 3500تن ظرفیت دارد که می تواند به عنوان همیار کامیون ، باعث کاهش بروز سوانح جاده ای شود . همچنین با بیشترین سرعت بارگیری که بطور میانگین در هر5 دقیقه یک واگن 100 تنی بارگیری میشود وکمترین آلایندگی زیست محیطی چه از نظرپخش گرد و غبار درحین بارگیری دارد. از لحاظ آلودگی سوخت های فسیلی در حین حمل و نقل و با حفظ سرمایه ملی که همان صرفه جویی در مصرف سوخت یارانه ای می باشد کاهش هزینه تولید در تهیه محصول نهایی وکمک به قدرت خرید مصرف کننده داخلی و خارجی با رونق اقتصاد کشور را نیز همراه میشود.
این واحد تا بهمن ماه 1401 توانسته است حدود 75000 دستگاه واگن باری با تناژ تقریبی 5.5 میلیون تن به مبادی مختلف کشور ارسال نماید.

 

حمل و نقل جاده ای:

در راستای توزین و حمل و نقل محصولات شرکت اپال پارسیان سنگان، این واحد به صورت شبانه روزی از اواخر سال 1394 و ابتدای شروع فعالیت مجتمع اپال پارسیان، آغاز به کار کرده که توزین و حمل کنسانتره توسط آن انجام می گرفت که در ادامه با تولید سالانه گندله به مقدار 5 میلیون تن و با توجه به تولید سالانه 2.6 میلیون تنی کارخانه کنسانتره، خط تولید گندله نیاز به کنسانتره بیشتری داشته، که این کمبود توسط کنسانتره و سنگ آهن خریداره شده از مبادی مختلف کشور محقق، توزین و ذخیره سازی می گردد.

به همین منظور از ابتدای فعالیت باسکول علاوه بر خروج کنسانتره، خروج گندله، ورودی کنسانتره ( تخلیه، دپوسازی و جابجایی ) آن صورت می گیرد.

تراک لودینگ ( بارگیری کامیونی ) شامل سه لاین بوده که قابلیت بارگیری تا 20 هزار تن در شبانه روز را دارد. باسکول های آن از برند شرکت پارس موازین نیز می باشد.
همچنین در شرایطی که خروجی از شرکت اپال پارسیان نیاز به سرعت بالاتر داشته باشد بارگیری توسط لودر انجام می شود که می تواند انواع کامیون کانتینردار، بغلدار و کفی ( کیسه جامبو ) صورت پذیرد.

این واحد با توجه به گستردگی فعالیت در ورودی، خروجی و جابجایی ها از چندین باسکول و بخش های زیرمجموعه تشکیل شده که به شرح ذیل می باشد:
1. باسکول داخلی سایت واقع در شمال کارخانه کنسانتره جهت جابجایی کنسانتره بین دپو ها و انبارها، خروجی باطله
2. باسکول ضلع شرقی سایت - کنسانتره و سنگ آهن ورودی به سایت
3. باسکول کراشر ( 400 تن ) - واقع در مجتمع دولتی جهت توزین دامپ تراک نوبت دهی 
4. بارگیری گندله توسط تراک لودینگ
5. بخش امار - ثبت گزارشات آمارهای ورودی و خروجی